کامیونت شیلر یا کاویان؟

چند سالی است تولید کنندگان خودروهای سنگین با تولید خودروهایی مانند کامیونت تحولی شگفت در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نموده اند به گونه ای که کامیونت ها جایگزین بسیار خوبی برای وانت بارها به شمار می روند و بسیاری از افراد برای جابه جایی بارهای خود از کامیونت ها استفاده می کنند.

کامیونت ها به دلیل اینکه حمل و نقل بارهای مختلف را بر عهده دارند نقش عمده ای در زندگی کامیون داران ایفا می کنند.از این رو پیشنها می شود کامیون یا کامیونت هایی را انتخاب کنید که از نظر کیفیت و مشخصات فنی در سطح مطلوبی قرار داشته باشند.امروه کامیونت هایی با برندها و کیفیت های متفاوتی در بازار خودروسازی وجود دارد که بسته به نوع کاربری مصرف کننده انتخاب می شوند.در این مقاله قصد داریم به بررسی و ارزیابی دو کامیونت داخلی بپردازیم، در نتیجه رانندگان می توانند با توجه به کاربری خود خودرویی مناسب برای فعالیت خود انتخاب نمایند.

کامیونت شیلر و کامیونت کاویان دو نمونه از خودروهای با کیفیتی هستند که تمامی قطعات آنها در داخل کشور تولید شده است و برای ساخت آنها از آخرین فناوری ها بهره گرفته شده است و به همین دلیل مورد محبوبیت بسیاری قرار گرفته اند.البته کامیونت شیلر و کاویان همانند سایر خودروهای سنگین دارای مزایا و معایبی هستند و مصرف کننده بایستی بر حسب نوع کاربری که دارد بایستی هر کدام از آنها را انتخاب نماید.

معرفی کامیونت شیلر

کامیونت شیلر  6 تن یکی از جدیدترین محصولات شرکت بهمن موتور به شمار می رود که با استفاده از با کیفیت ترین قطعات تولید شده است و به دلیل اینکه در زمان تحریم های حاکم در کشور به بازار عرضه شده است توانسته به خوبی کمبود خودروهای سنگین را در کشور جبران کند.لازم به ذکر است که برای طراحی کامیونت های شیلر از کامیونت های ایسوزو الهام گرفته شده است و توانسته گامی بزرک در عرصه خودروهای سنگین و نیمه سنگین بردارد.همچنین برند شیلر در کنار بهمن موتور اعتبار ویژه ای به کامیونت شیلر بخشیده است.

البته کامیونت شیلر یکی از شناخته شده ترین کامیونت های موجود در بازار خودروسازی ایران است که در بین کامیون داران زبانزد خاص و عام است و نیازی به معرفی ندارد.اما اگر بخواهیم معرفی کوتاه در مورد این کامیونت داشته باشیم باید گفت کامیونت شیلر به موتور cummins که یکی از بهترین موتورهای موجود در بازار خودروسازی است تجهیز شده است که این امر کیفیت کامیونت شیلر را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

 

کامیونت شیلر یا کاویان

مشخصات فنی کامیونت شیلر

موتور کامیونت شیلر 6 تن 4 سیلندر خطی، سوپاپ بالا است و به امکاناتی نظیر توربوشارژر و اینترکولر مجهز است که کارایی و کیفیت این کامیونت را به طرز چشمگیری افزایش داده است.همچنین کامیونت شیلر با قدرت موتور 141 اسب بخار و 440 نیوتن متر گشتاوری قادر به حمل بارهایی با تناژ باری مختلف است.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد کامیونت شیلر 6 تن این است که پیشرانه و جعبه دنده این کامیونت بسیار هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و در نتیجه تعویض دنده به راحت ترین شکل ممکن انجام می گیرد. از طرفی تمامی قطعات کامیونت شیلر از جمله گیربکس آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و تا به حال دچار خرابی نشده اند و این یکی از ویژگی های مثبت کامیونت شیلر تلقی می شود.

معرفی کامیونت کاویان

کامیونت های کاویان یکی از با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین کامیونت های هستند که تا به حال در بازار خودروسازی ایران تولید شده اند.این نوع کامیونت ها با بهره گیری از قطعاتی با کیفیت بالا و با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان و طراحان داخلی تولید شده اند و توانسته اند فروش بالایی را به خود اختصاص دهند.

مشخصات فنی کامیونت 6 تن کاویان

کامیونت کاویان یکی از انواع کامیونت های پرقدرت است که با توان 92 اسب بخار و 410 نیوتن متر قادر به فعالیت است و به موتور چهار سیلندر خطی، سوپاپ از بالا و دارای امکاناتی مانند اینترکولر و توربوشارژر نیز می باشد. این نوع از کامیونت ها همانطور که از اسم آنها هم مشخص است توانایی حمل بارهایی با وزن 6 تن را دارند و به همین خاطر به کامیونت 6 تن کاویان نیز معروف هستند به این معنی که بارهایی با وزن 6 تن را می توانند به مکان های دیگر جابه جا نمایند.
کابین کامیونت های کاویان به نحوی طراحی شده است که حتی در هنگام عبور از دست اندازها و ناهمواری ها کمترین میزان سرو صدا را به داخل اتاق کامیونت منتقل می کند و این یکی از نقاط مثبت این کامیونت به حساب می آید.
همچنین بدنه مقاوم این خودروهای سنگین، افزایش عملکرد گیربکس و کاهش مصرف سوخت از مزیت های کامیونت های کاویان به شمار می روند که باعث شده این خودرو نظر بسیاری از کامیون داران را به خود جلب نماید.

مقایسه کلی کامیونت شیلر و کاویان

 

مشخصات فنی کامیونت شیلر کامیونت کاویان
موتور چهار سیلندر خطی سوپاپ بالا،تزریق مستقیم مجهز به توربوشارژر و اینترکولر چهار سیلندر خطی سوپاپ بالا،تزریق مستقیم و تجهیز شده به اینترکولر و توربوشارژر
حداکثر قدرت 141/2600 92/2500
حداکثر گشتاوری 440/2200-1200 410/1600-1400
کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی، کنترلگر هیدروپنوماتیک، قطر خارجی 330 میلمتر تک صفحه ای خشک با عملکرد پنوماتیک- هیدرولیک
سیستم تعلیق فنر تخت چند لایه مجهز به کمک هیدروتلسکوپی دو طرفه جلو: فنر شمش 8 لایه به همراه کمک فنر روغنی

عقب: فنر شمش 10+7 لایه به همراه کمک فنر روغنی

سیستم فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی هیدرولیکی
سیستم ترمز ضد قفل مجهز به کنترلگرهای

الکترونیکی جهت تعادل در

سطوح لغزنده (ABS)

پنوماتیک و مجهز به سیستم ABS
امکانات و تجهیزات کابین مجهز به تورشن بار

دید گسترده و راحتی در سوار و پیاده شدن

مجهز به کولر و بخاری

شیشه و بالابر برقی

استاندارد آلایندگی یورو 5

و…

رادیو و ضبط MP3

صندلی دو نفره شاگرد

برف پاک کن چند سرعته

کولر و بخاری

شیشه بالابر برقی

استاندارد آلایندگی یورو 5

و….

نتیجه گیری

با توجه به این موضوع که کامیونت شیلر و کاویان هر دو می توانند بارهایی با وزن 6 تن را حمل نمایند نمی توان به طور دقیق گفت که کدام یک از این کامیونت ها کیفیت بهتری دارد و مصرف کننده بایستی براساس فعالیت که می خواهد انجام دهد باید تصمیم بگیرد که کدام یک از این خودروهای سنگین مناسب تر هستند.