مقایسه کشنده امپاور و دیما

همانطور که می دانیم امروزه با کمبود کشنده های اروپایی در کشور مواجه هستیم و این امر بسیاری از کامیون داران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.به منظور جبران این خلا، بسیاری از شرکت های خودروسازی با تکیه بر دانش مهندسان و متخصصان با تجربه محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید کرده اند که این امر کار را برای بسیاری از کامیون داران راحت تر نموده است.کشنده دیما و کشنده امپاور دو نمونه از با کیفیت ترین کشنده های موجود در بازار خودروسازی هستند که با قدرت و عملکرد بالایی که دارند تحول عظیمی در صنعت حمل و نقل کشور ایجاد کرده اند و بسیاری از افراد فعال در عرصه حمل و نقل برای انجام فعالیت های خود این کشنده ها را بر می گزینند.

در این مقاله قصد داریم در مورد مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی کشنده دیما و کشنده امپاور اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم که با استفاده از این اطلاعات شما به راحتی می توانید کشنده ای که متناسب با کاربری شماست را شناسایی و خریداری کنید.

معرفی کوتاه کشنده دیما

 

کشنده دیما یکی از قدرتمند ترین خودروهای سنگین ایرانی است که در سال 1400 توسط گروه خودروسازی مایان تولید شده است که می تواند 44 تن بار را به راحتی جابه جا نماید و با عملکرد و کارایی فوق العاده ای که دارد تحول شگرفی در عرصه خودروسازی کشور به وجود آورده است.شرکت خودروسازی مایان که بیش از این فعالیت گسترده ای در زمینه تولید کامیون های فوسو، تریلر، کمپرسی داشته است، با تولید کشنده دیما که مجهز به تکنولوژی و روز دنیا می باشد گامی بزرگ در زمینه تولید خودروهای سنگین برداشته است.

کشنده دیما با بهره گیری از موتور قدرتمند، قطعاتی با کیفیت بالا و شباهت بسیار زیاد شاسی و کابین این کشنده به کشنده های مطرح اروپایی در زمره ی بهترین نوع خودروهای سنگین قرار گرفته است.نکته ای که در مورد کشنده دیما قابل ذکر است این است که نوع خطوط و طراحی الهام گرفته از کشنده مرسدس بنز که یکی از منحصر به فرد ترین کشنده های موجود در بازار خودروسازی است، دارد.کشنده دیما به نحوی طراحی شده است که مصرف سوخت بسیار پایینی داشته و همین موضوع باعث شده این کشنده طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد.تولید کشنده دیما نه تنها به ناوگان داخلی کشور کمک کرده است بلکه در رفع آلایندگی هوا نفش مهمی داشته و به محیط زیست کمک فراوانی کرده است.

قابل ذکر است که کشنده دیما به عنوان یکی از خودروهای داخلی کاملا مطابق با شرایط اقلیمی کشور تولید شده است و انتظار می رود این کشنده بتواند به خوبی نیاز مصرف کنندگان را برطرف نماید و توانسته در مدت کوتاهی که از تولید آن می گذرد، گوی رقابت را از نظر کیفی و عملکرد از کشنده های اروپایی برباید.

طراحی داخلی و کابین کشنده دیما

 

سقف کشنده دیما بلند و از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضد زنگ است و دارای تاییدیه استحکام اتاق اروپا است که از خوردگی و زنگ زدگی این کشنده به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند.اتاق کشنده دیما داری 2 تخت خواب عریض و مجهز به جک بالابر برقی با زاویه خم تقریبی 70 درجه است که رانندگان به منظور استراحت می توانند از این امکانات بهره بگیرند.این کشنده همچنین دارای بادگیر سقف و دارای تعلیق بادی 4 نقطه ای است که مجموع این امکانات باعث شده این کشنده مورد محبوبیت بسیاری از افراد قرار گیرد.

معرفی کوتاه کشنده امپاور

 

کشنده امپاور bd500 یکی از بهترین کشنده های تولید گروه خودروسازی بهمن دیزل است که با توجه به قدرت و کیفیت قابل توجهی که دارند به یکی از بهترین خودروهای سنگین تبدیل شده است که با اینکه تولید داخل است اما به نظر می رسد بتواند به خوبی نیاز مصرف کنندگان را برآورده سازد.

طراحی نمای ظاهری کشنده امپاور

 

همانگونه که می دانیم عملکرد فنی و توانایی حمل بار یکی از مسائلی است که بیشتر از نمای ظاهری برای خریداران کامیون و کشنده اهمیت دارد اما اینطور نیست که طراحی ظاهری کشنده اهمیت نداشته باشد و در صورتی که راننده بخواهد برای مدت زمان طولانی از این کشنده استفاده نماید نیز مهم می باشد.نمای ظاهری کشنده امپاور شباهت بسیار زیادی به کشنده های داف سری dx دارد که ظاهر زیبایی را به این کشنده بخشیده است و همین باعث شده نظر بسیاری از کامیون داران به زیبایی این کشنده معطوف شود.

تمامی قطعات داخل کشنده امپاور ساخته شده از پلاستیک سخت و مرغوب می باشد که این امرعمر این کشنده را به طرز فوق العاده ای افزایش داده است که همین موضوع امکان استفاده طولانی مدت از این کشنده را برای کاربر فراهم کرده است. چیدمان کلیدها در کشنده امپاور به نحوی است که راننده به راحتی به تمامی کلیدها دسترسی دارد. همچنین در پشت فرمان این کشنده نمایشگر بزرگی وجود دارد که تمامی اطلاعات را به صورت کامل و واضخ به راننده می رساند و این امر یکی از دلایل جذابیت این کشنده محسوب می شود. نکته ای که نباید در مورد این کشنده نادیده گرفت صندلی های آن است که به نحوی ساخته شده است که برای مسافرت های طولانی مدت بسیار مناسب است و نهایت آسایش و راحتی را برای راننده کشنده امپاور فراهم می نماید.

علاوه بر این، این کشنده دارای سیستم های ترمز ESC،ASR وEBS می باشد که از سرخوردن این خودروی سنگین در سراشیبی و جاده های ناهموار جلوگیری می کند.همچنین ترمز دستی پنوماتیک، فناوری هشدار حرکت بین خطوط LDWS، حفط خودرو در سربالایی HAS، هشدار برخورد با اجسام در جلو FCWS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، قفل دیفرانسیل، کروز کنترل و ریتاردر از آپشن های دیگری است که بر روی کشنده امپاور نصب شده است و باعث محبوبیت این کشنده شده است.

مقایسه مشخصات کلی و امکانات کشنده دیما و امپاور

 

مشخصات فنی کشنده دیما کشنده امپاور
ابعاد و اوزان طول:6.160 میلیمتر طول:6085
عرض:2.550 میلیمتر عرض:2500
وزن کل شاسی(بدون سوخت و بار):7400 کیلوگرم ارتفاع(با بادگیر):3900
ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین:3.858 فاصله محوری:3600
فاصله محوری:3.900 وزن خالص خودرو:7300
ظرفیت مجاز قانونی:44.000 وزن ناخالص خودرو:18000
مدل موتور Cummins isge5-490 Cummins
قدرت موتور 490hp@1.900 rpm 490/1900
حداکثرگشتاور 2.300N.m@1,100-1,300rpm 2300/1100
استانداردآلایندگی Euro v+EEV Euro 5+EEV
جعبه دنده مدل:ZF 12T*262ITD 12TX242ITD(Traxon)-ZF
سیستم تمام اتوماتیک بدون پدال کلاچ دارای سیستم تعویض دنده اتوماتیک(2-12)
تعداد 12 دنده جلو-2 دنده عقب(سنکرونیزه) به همره دو حالت کنترل لغزش-امکان تعویض دنده دستی
مخزن سوخت و ادبلو مخزن سوخت(2عدد):1200لیتر جنس ظرفیت مخزن سوخت(لیتر)-آلومینیوم940-(550+390)
مخزن ادبلو:60 لیتر ظرفیت مخزن ادبلو(لیتر):85
سیستم

ترمز

ترمزهای جلو و عقب دیسکی WABCO، دو مداره مستقل بادی، سیستم ضد قفل ترمز(ABS)،سیستم ضد لغزش (ASR/TC)،سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC)، ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله ای، ترمز موتور I-brake با توان 370hd دیسکی-پنوماتیکی، نوع ترمز، ضد قفل مجهز به کنترلگرهای الکترونیکی (EBS,ASR,ESC)

سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEES)

ترمز موتور، ریتاردر گیربکس 5 حالته با برند (ZF)

مکانیزم پنوماتیکی- با عملکرد روی محور عقب

سیستم تعلیق

جلو: پارابولیک، دارای سه لایه فنر به همراه کمک فنر و میل موجگیر

عقب: بادی WABCO-ECAS با دو بالشتک و کمک فنر(قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور، دارای حافظه ذخیره سازی ارتفاع)

فنر تخت چند لایه پارابولیک مجهز به کمک فنر و استلایزر بادی مجهز به 4 کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه ذخیره مجهز به کمک فنر و استلایزر
اتاق

سقف بلند از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضد زنگ دارای تاییدیه استحکام اتاق اروپا

دارای 2 تخت خواب عریض مجهز به جک بالا بر برقی با زاویه خم تقریبی 70 درجه، دارای بادگیر سقف، دارای تعلیق بادی 4 نقطه ای

داشبور و فرمان ساخته شده ازپلاستیک سخت، چیدمان کلیدها برای بهبود دسترسی راضی کننده به نظر می رسد.

تجهیز شده به نمایگشر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره ای

صندلی ها به نحوی طراحی شده اند که این کشنده را برای مسیرهای طولانی مدت به گزینه مناسبی تبدیل کرده است.

اتاق جادار با فضای راحت برای خواب دو نفر

چرخ ها

رینگ(یک تکه فولادی)22.5*9

لاستیک رادیال تیوبلس:315/80R22.5

سایز و نوع تایر:R22.5/315/80-تیوبلس

9*22.5-فولادی

تجهیزات و امکانات سیستم مدیریت رفتار راننده (ESS)، کروز کنترل، رابط کاربری روی غربیلک فرمان،ریش چرخ 2 اینچ، محور meritor، قفل دیفرانسیل، بخاری درجای هوا به هوا،قطع کن باتری در داخل و خارج از اتاق، تاخوگراف continental، زاپاس بند و لاستیک زاپاس،گربه رو، آفتابگیر داخلی و خارجی اتاق، مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی در روز (DRL)، پروژکتور ریش چرخ، مکانیزم هوشمند انتخاب هر یک از دو باک سوخت به صورت مستقل، گلگیر عقب و جلو،مبدل 24 ولت به 12 ولت،سوکت 220 ولت و …. سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی (HSA)، سیستم هشدار برخورد به جلو (FCW)،سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEBS)، قفل دیفرانسیل، کابین مسطح(بدون بالونی) و سقف بلند جهت تردد راحت در کابین، دارای دو تختخواب، کابین شناور چهار نقطه ای با تعلیق بادی، دکوراسیون داخلی لوکس، جک بالا بر برقی کابین، یخچال، سانروف برقی، آفتابگیر داخلی و خارجی، صندلی راننده پنوماتیکی با قابلیت تنظیم در 6 جهت دارای گرمکن، مولتی مدیا TFT لمسی (رادیو،رهیاب،بلوتوث،USB،SD)،مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان و…..
تجهیزات قابل درخواست تاییدیه ADR برای حمل کالای خطرناک(تانکر سوخت و…)، سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS)،سیستم مدیریت ناوگان(FMS)، سیستم مانتیورینگ فشار لاستیک ها (TPMS)، سیستم پخش مانیتوردار (2-DIN)،سانروف برقی، یخچال داخل اتاق تامین خودرو برای حمل کالاهای خطرناک(تانکر سوخت و …) براساس گواهی استاندارد اروپا(ADR)، کولر درجا، نمایش فشار باد لاستیک ها (TPMS)

نتیجه گیری

 

در آخر باید گفت هر دو این کشنده از نظر کیفی در رده ی خوبی قرار دارند اما هر کدام از این دو کشنده مزایا و معایب مخصوص به خود دارند. استفاده از این دو کشنده با کاربری راننده ارتباط مستقیم دارد و اطلاعات ذکر شده برای کشنده دیما و امپاور دلیل بر برتری یکی از این کشنده ها بر دیگری نیست. لذا در آخر این خود راننده است که باید تصمیم بگیرید از کدام یک از کشنده ها برای انجام فعالیت های خود بهره بگیرد.